وقفه در عادات بی تحرکی کودکان و تاثیر آن بر سلامت آنها

کودکان درحال  حاضر بیشتر ساعات بیداری خود را با فعالیت هایی پر می کنند که به حالت بی حرکت و نشسته انجام می شود- تماشای  تلویزیون، بازیهای ویدوئویی یا نشستن درمحلی با دوستان – مطالعات قبلی بروی بالغین نشان داد که کاهش زمانهای بی تحرکی موجب کاهش خطرات سلامت در جهان می شود. امروز این یافته ها در این تحقیق بروی کودکان مجدداً بدست آمده است. محققین مطالعه ی اخیر خود را بروی کودکان  8 تا 11 ساله انجام دادند ونتایج آن را در مجله ی PLOS ONEمنتشر نمودند.

پرفسور Travis Saundersمی گوید: ما می دانیم که نشستن زیاد برای کودکان مضر است، اما  برای اولین بار شواهدی را جمع آوری کرده ایم که نشان می دهد برخاستن و تحرک بروی سلامتی این گروه از کودکان تأثیر دارد.

محققین به بررسی فاکتورهای خطر برای بیماری دیابت  نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی درکودکان با سابقه ی خانوادگی چاقی پرداختند. آنها با آنالیز اطلاعات بدست آمده از یک مطالعه ی همزمان به نام QUALITYکه در آن 500 کودک ساکن در کبک کانادا شرکت داشتند توانستند اطلاعات مربوطه را بسرعت جمع آوری کنند. محققین به بررسی تمام وقفه های موجود در رفتارهای سکون این کودکان درطول یک هفته  پرداختند.

 نشانگرهای خطر سلامت  جهانی شامل اندازه ی دورکمر، نمایه ی توده ی بدنی، مقدار انسولین ناشتا، مقدار  گلوکز ناشتا، تری گلیسرید و کلسترول HDLو پروتئین واکنشی – Cدر این کودکان اندازه گیری گردید. تعداد ساعاتی که این  کودکان مشغول کار با کامپیوتر یا بازیهای ویدئویی یا تماشای تلویزیون بودند درطی 7 روز از آنها سوال شد.

به گفته ی پرفسور Saunders: به عنوان یک اصل، مدت زمان قرار گرفتن دربرابر صفحه ی کامیپوتر یا تلویزیون نشانه ی افزایش خطر سلامت درکودکان است، اما آنچه دراین تحقیق جالب توجه است این است که انجام بازیهای ویدئویی با افزایش به خطر افتادن سلامت برای پسرها و تماشای بیشتر تلویزیون سبب افزایش میزان خطر سلامت برای دختران می شود.

 نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند که زمان سکون کودکان باید با وقفه هایی شکسته شود، تعداد این وقفه ها برای برخاستن کودک از حالت سکون از مدت زمان آن مهمتر است و می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت آنها داشته باشد.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131120192444.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا